GEVONDEN:116 programma's

Programma Alternatieve Denkstrategiën (PAD)

Doel

Gedragsproblemen bij kinderen voorkomen door het aanleren van sociale en emotionele competenties.

Doelgroep

Kinderen van 4 tot 12 jaar in het regulier en speciaal basisonderwijs en in scholen voor speciaal onderwijs.

Aanpak

PAD is een preventieprogramma dat klassikaal wordt ingezet. Kinderen leren vaardigheden op vier verschillende gebieden: zelfbeeld, zelfcontrole, emoties, probleem oplossen. Voor elke groep zijn lessen beschikbaar. PAD bestaat uit 161 klassikale lessen die verdeeld over acht leerjaren worden aangeboden. Gemiddeld wordt er 1 of 2 maal per week een les gegeven van 30-45 minuten. Daarnaast is er dagelijks tijd voor de verwerking van het geleerde. De lessen bestaan uit gevarieerde werkvormen.

Vier thema’s staan centraal:
  • Zelfbeeld (Wie ben ik en hoe waardeer ik mijzelf?).-
  • Zelfcontrole (Hoe ga ik om met heftige emoties?).
  • Emoties (Hoe voel ik mij en hoe voelt de ander zich?).
  • Probleem oplossen (Hoe kunnen we op een constructieve wijze een probleem oplossen?).

Scholen die met het leerplan willen gaan werken volgen voorafgaand aan de invoering een incompany training.

Oordeel

Erkenningscommissie: Effectief volgens sterke aanwijzingenErkenningscommissie: Effectief volgens sterke aanwijzingen

Zorgtype

Universele preventie

Regio

Opmerking

De kosten (prijspeil 2016) van de interventie bestaan uit twee delen: training en materiaal. De incompany training bestaat over het algemeen uit een traject van 20 uur met daarin een informatiebijeenkomst, twee trainingsdagen en een terugkombijeenkomst. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 5200 euro. De materiele kosten voor een gemiddelde school bedraagt ongeveer 2600 euro.
Aanbieders
Hogeschool Utrecht - Seminarium AmsterdamJan Tooropstraat 136
1061 AD Amsterdam
T. 088-4817860
E. amsterdam.seminarium@hu.nl
W. www.hu.nl
Werkgebied: